کد قالب کانون حالات دوزخ و دوزخیان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 87
بازدید دیروز : 232
بازدید هفته : 403
بازدید ماه : 2042
بازدید کل : 57657
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دلیل وجود در‌های هفتگانه جهنم چیست؟

حالات دوزخ و دوزخیان

قرآن وضع دوزخ و اهل آن را چگونه توصیف کرده است؟

پاسخ

پاسخ این سؤال را مى توان با توجه به آیات 11 - 14 سوره «فرقان» به دست آورد. خداوند مى فرماید: (ما براى کسى که قیامت را انکار کند آتش سوزانى مهیا کرده ایم)؛ «وَ أَعْتَدْنا لِمَنْ کَذَّبَ بِالسّاعَةِ سَعِیراً». (1)
آن گاه توصیف عجیبى از این آتش سوزان کرده، مى گوید: (هنگامى که این آتش آنها را از راه دور ببیند چنان به هیجان مى آید که صداى وحشتناک و خشم آلود او را که با نفس زدن شدید همراه است، مى شنوند!)؛ «إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَکان بَعِید سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً».
در این آیه تعبیرات متعدد گویائى است که از شدت این عذاب الهى خبر مى دهد:

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دربهای بهشت و جهنم

منظور قرآن از احاطه جهنّم بر کافران چیست؟

پاسخ

مفسران در تفسیر جمله «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَُمحیطَةٌ بِالْکافِرینَ» (1) گفتگوهاى مختلفى دارند:
بعضى مى گویند: این جمله کنایه از آن است که عوامل و اسباب ورود به جهنم، یعنى گناهان آنها را احاطه کرده است.
و بعضى گفته اند: این از قبیل حوادث حتمى آینده است که به صورت «ماضى» یا «حال» بیان مى شود، یعنى جهنم به طور قطع در آینده آنها را در بر خواهد گرفت.
ولى این احتمال نیز وجود دارد که جمله را به معنى حقیقى اش تفسیر کنیم و بگوئیم هم اکنون جهنم موجود است و در باطن و درون این جهان قرار دارد و آنها در میان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تأثیر کردن آن صادر نشده است، همان گونه که بهشت نیز، هم اکنون وجود دارد و در باطن و درون این جهان به همه احاطه کرده است منتها بهشتیان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخیان چون متناسب با دوزخند با دوزخ. (2)، (3)

پی نوشت:

(1). سوره توبه، آیه 49. (2). این بحث، شرح مبسوطى دارد که مى توانید در کتاب «معاد و جهان پس از مرگ» در فصل «بهشت و دوزخ» مطالعه فرمائید. (3). گردآوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج 7، ص 517.
موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دربهای بهشت و جهنم

علّت متعدد بودن درب هاى جهنّم

تعدد درب هاى جهنّم به چه معناست؟

پاسخ

داخل شدن از درب هاى دوزخ به این معنى است که هر فرد و گروهى باید از درب هاى متعدد بگذرد؛ به این معنى که دوزخ، همانند بعضى از زندان هاى وحشتناک و تو در تو، از بندها یا طبقات گوناگون تشکیل شده، گروهى از گمراهان سرسخت باید از همه این طبقات بگذرند و در «درک اسفل» و «قعر جهنم» جاى گیرند!

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 28 بهمن 1402

بهشت و جهنم

پاسخ این سؤال را مى توان از آیات 29 ـ 33 سوره «مرسلات» به دست آورد، خداى متعال مى فرماید: (رهسپار شوید به سوى سایه اى از دودهاى خفه کننده آتش که داراى سه شعبه است!)؛ «انْطَلِقُوا إِلى ظِلّ ذِی ثَلاثِ شُعَب».
شاخه اى از بالاسر، و شاخه اى از طرف راست، و شاخه اى از طرف چپ، و به این ترتیب از هر طرف این دود غلیظ مرگبار آنها را احاطه مى کند و در کام خود فرو مى برد.

(اما سایه اى که آرام بخش نیست و هرگز دوزخیان را از شعله هاى آتش جلوگیرى نمى کند)؛ «لا ظَلِیل وَ لا یُغْنِی مِنَ اللَّهَبِ».
چه این که خود بر خاسته از آتش است.

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 28 بهمن 1402

علت خلق جهنم چه بود؟ / جهنم چه زمانی خلق شد؟!

پاسخ این سؤال در آیه 45 سوره «شورى» آمده، مى فرماید:(در آن روز، آنها را مى بینى که بر آتش عرضه مى شوند، در حالى که از شدت مذلت خاشعند و زیر چشمى و مخفیانه به آن نگاه مى کنند)؛ «وَ تَراهُمْ یُعْرَضُونَ عَلَیْها خاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ یَنْظُرُونَ مِنْ طَرْف خَفِیّ».
حالت وحشت و اضطراب شدیدى بر تمام وجودشان حاکم است و ذلت و تسلیم سر تا پاى آنها را فرا گرفته و دیگر، خبرى از آن همه گردن کشى و ستیزه جوئى و طغیان و ظلم و استبداد و ایذاء و آزار مظلومان نیست، و زیر چشمى به آتش دوزخ مى نگرند!
این، ترسیمى است از حالت کسى که شدیداً از چیزى مى ترسد و نمى خواهد آن را با تمام چشمش ببیند، و در عین حال نمى تواند از آن غافل بماند، ناچار پیوسته مراقب آن است اما با گوشه چشم!
بعضى از مفسران گفته اند: «طَرْفِ خَفِىّ» در این جا، به معنى نگاه کردن آنها با چشم نیم باز است؛ چرا که از شدت وحشت، قدرت بر گشودن چشم ندارند، یا چنان وارفته و بى رمقند، که حتى حال گشودن چشم را به طور کامل ندارند!
هنگامى که حال انسان قبل از ورود در آتش، چنین باشد، چه بر او خواهد گذشت هنگامى که وارد دوزخ شود، و در میان عذاب دردناکش قرار گیرد؟! (1)

پی نوشت:

(1). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 20، ص 500.
موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 28 بهمن 1402

آیا همه انسان ها ابتدا وارد جهنم می‌شوند؟

خداى متعال در بیان ویژگى هاى رستاخیز و پاداش و کیفر انسانها در آیات 71 و 72 سوره «مریم» به مطلبى که شاید شنیدنش براى غالب مردم شگفت انگیز باشد اشاره کرده مى فرماید: (همه شما بدون استثنا وارد جهنم مى شوید)؛ «وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها».
(این امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان)؛ «کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً».
(سپس آنها که تقوا پیشه کردند را از آن نجات مى دهیم، و ظالمان و ستمگران را در حالى که از ضعف و ذلت به زانو در آمده اند در آن رها مى کنیم)؛ «ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها جِثِیّاً».

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1402

احساس تجربه عجیب خروج روح از بدن

لحظه خروج روح و عالم برزخ

عالم برزخ چگونه عالمی است؟

فیلم کامل عبور از عالم برزخ با اصوات طبیعی و راوی

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: برزخ
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1402

 

عذاب اخروى صرفا عذاب روحانى نیست بلکه شامل جسم نیز مى گردد ما معتقدیم که معاد روحانى و جسمانى است. چرا که: انسان موجودى دو ساحتى است که از دو بعد جسمانى و روحانى فراهم آمده به گونه اى که هر دو در حقیقت او دخیل اند و چنین نیست که یکى (مثلاً بعد جسمانى) جنبه عارضى و موقتى داشته باشد البته بعد روحانى انسان در مقایسه با ساحت جسمانى او از نوعى اصالت برخوردار است اما فرعیت بعد جسمانى لزوما به معناى خروج آن از حقیقت ذات آدمى نیست از این رو به بعضى عذابهاى جسمانى و روحانىدوزخ اشاره مى گردد.

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1402

چرا در قرآن تا این اندازه از جهنم و عذاب صحبت شده است؟

آیات جهنم
 
1- سوره: 7 , آیه: 18فرمود نکوهیده و رانده از آن [مقام] بیرون شو که قطعا هر که از آنان از تو (شیطان )  پیروى کند جهنم را از همه شما پر خواهم کرد
  ش 2- سوره: 17 , آیه: 18 هر کس خواهان [دنیاى] زودگذر است به زودى هر که را خواهیم [نصیبى] از آن مى دهیم آنگاه جهنم را که در آن خوار و رانده داخل خواهد شد براى او مقرر می داریم
  ش 3- سوره: 14 , آیه: 29 [در آن سراى هلاکت که] جهنم است [و] در آن وارد مى شوند و چه بد قرارگاهى است
  ش 4- سوره: 8 , آیه: 37 تا خدا ناپاک را از پاک جدا کند و ناپاکها را روى یکدیگر نهد و همه را متراکم کند آنگاه در جهنم قرار دهد اینان همان زیانکارانند
ش 5- سوره: 32 , آیه: 13 و اگر مى خواستیم حتما به هر کسى [از روى جبر] هدایتش را مى دادیم لیکن سخن من محقق گردیده که هر آینه جهنم را از همه جنیان و آدمیان خواهم آکند

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 24 مرداد 1402

همه چیزدرباره در‌های هفتگانه جهنم/ آیا در‌های دوزخ، همان طبقات جهنم است؟

1ـ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ لَها سَبْعَةُ اَبْوابٍ.[1] و جهنم میعادگاه همه آنها است. هفت در دارد.

2ـ سَأُصْلِیهِ سَقَرَ ـ وَ ما أَدْراکَ ما سَقَرُ ـ لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ ـ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ[2] (اما) به زودی او را وارد دوزخ می‌کنیم و تو نمی‌دانی دوزخ چیست؟ (آتشی است که) نه چیزی را باقی می‌گذارد و نه چیزی را رها می‌سازد! پوست تن را به کلی دگرگون می‌کند!.

3ـ فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرِینَ[3] از آتشی بترسید که هیزم آن بدن‌های مردم (گنهکار) و سنگ‌ها است! و برای کافران آماده شده است.

4ـ فَرِیقٌ فِی الْجَنَّةِ وَ فَرِیقٌ فِی السَّعِیرِ[4] گروهی در بهشت و گروهی در سعیر (آتش).

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402

 

عکس نوشته های جهنم و بهشت

هفت نفر اول جهنم چه کسانی هستند ؟ شدیدترین و سخت ترین عذاب جهنم در روز قیامت

کلیپ عذابهای جهنم عذاب زنان گناهکار -دانلود بشرط صلوات بر حضرت محمد وال محمد

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402

عکس نوشته جهنم

سازگاري جسم فناپذیر انسان با عذاب های ابدی

پرسش : عذاب های ابدی چگونه با جسم فناپذیر انسان سازگار است؟ پاسخ اجمالی:

اگر سؤال شود كه عذاب هاي ابدي با جسم فناپذير انسان چگونه سازگار است؟ بايد گفت كه پاسخ آن پيچيده نيست؛ چون هيچ چيز در عالم جز ذات پاك خدا بالذّات ابدى نمى باشد؛ بلكه همه در ذات خود - جز خداوند سبحان - فانى اند و بقاء تنها سزاوار ذات پاك اوست؛ ولى اين مانع از آن نخواهد بود كه موجودات امكانى، بالغير ابدى باشند؛ يعنى خداوند دائماً به آنها امداد هستى برساند و هر زمان فرسودگى يابند آنها را بازسازى و نوسازى كند و به تعبير فلسفى «امكان بالذّات» منافاتى با «وجوب بالغير» ندارد.

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402

عکس نوشته جهنم

عادت نكردن دوزخيان به عذاب جهنّم

پرسش : آیا دوزخیان پس از مدتی به عذاب عادت می کنند؟ پاسخ اجمالی:

اين پندار كه دوزخیان پس از مدتی به عذاب جهنّم عادت می کنند با هيچ يك از آيات خلود و جاودانگى عذاب سازگار نيست؛ چراكه به تصريح بعضي از آيات قرآن هر زمان پوست هاى تن آنها از بين برود خداوند آنها را به پوست هاي نوينى تبديل مى كند تا عذاب الهى را بچشند! و اصولا تهديد به خلود در آتش، تهديد به عذاب دائم است و اگر مبدّل به نعمت جاودانى گردد ديگر تهديدآميز نيست.

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 ارديبهشت 1402

عکس نوشته جهنم

الله مهربان همانگونه که بهشت را برای اهلش آفریده است جهنم را نیز آفریده و آن را حق مجرمان و ظالمان قرار داده است و ھمه ی ادیان آسمانی، تکذیب کنندگانimages دعوت پیامبران را به سوختن در آتش جھنم تھدید کرده اند. خداوند متعال بیان فرموده است که ھمانگونه اھل بھشت در آن جاودانه میمانند، جھنمی ھا نیز در آتش جهنم برای ھمیشه ماندگار خواھند شد.

چنانچه الله تعالی فرموده است: وَ الَّذينَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ خالِدينَ فيها وَ بِئْسَ الْمَصيرُ. سوره تغابن آیه 10

ترجمه : و کسانی که کافر بشوند و آیات ما را تکذیب بکنند آنان جهنمی هستند و جاودانه در آنجا میمانند.

لَهُم مِّن فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِّنَ النَّارِ وَمِن تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ. سوره زمر

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 2 فروردين 1402

همه چیز درباره در‌های جهنم/ آیا در‌های دوزخ، همان طبقات جهنم است؟

موضوع : تحقیق درباره  جهنم     تهیه و تنظیم : امیر دولتی

جهنم و عذابهاي جهنمي

جهنم چيست ؟جهنم کانون قهر و غضب و خشم الهي است که طبق اين آيه ، خداوند همه گناهکاران ، ستمگران ، کافران ، مشرکان ، منافقان و ... را در آن جمع مي کند و داراي 7 درب و 7 طبقه است که هر گناهکاري را به مقتضاي گناهش در طبقه اي قرار خواهد داد .

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 2 فروردين 1402

شلوغ‌ترین طبقه جهنم کجاست و چه کسانی ساکن آن هستند؟

توصیف «جهنّم» از زبان امام علی(ع)

امام علی(علیه السلام) چگونه هولناک بودن «آتش جهنّم» را به تصویر می کشد؟

پاسخ اجمالی:

امام علی(ع) در مورد عذاب هولناک دوزخ می فرماید: «پوست نازكِ تن طاقت آتش دوزخ را ندارد، بنابراين بر خويشتن رحم كنيد، آيا مشاهده كرده ايد ناراحتى کسی که ريگی داغ بدنش را آزرده ساخته؟ حال چگونه در طبقات آتش قرار می گيريد، هنگامی که مالك دوزخ بر آتش خشم مى گيرد، آتش ها بر روى هم مى غلتند و يكديگر را مى كوبند». این تعبيرات، آتش دوزخ را موجودى هوشيار دانسته که بر اثر خشم مالكِ دوزخ به وحشت در مى آيد.

استاد رائفی پور - جهنم کجاست!؟

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 2 فروردين 1402

واژه‌شناسی: جهنم و دوزخ

جهنم

 

در زبان پارسی برای واژه‌ی عربی «جهنم»، برابرِ «دوزخ» به کار می‌رود؛ اما از نگرِ باوری این دو واژه بسیار از هم دورند. از این رو نخست به ریشه‌شناسی آن دو می‌پردازم و سپس به برخی باورهای در پیوند با آنها اشاره می‌کنم.

در فرهنگ دهخدا، درآیه‌ی جهنم چنین است:

جهنم: … صاحب کلیات گوید: عجمی و گویند فارسی و گویند عبرانی است و اصل آن کَهَنّام است (اقرب الموارد). .. از عبری جهینون (gehinnon)

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی