کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 655
بازدید دیروز : 946
بازدید هفته : 655
بازدید ماه : 15556
بازدید کل : 172464
تعداد مطالب : 2472
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1403

« واقعه غدیر» سند روشنی برای امر امامت و ولایت است

تذكار

در اینجا عبارت این سید شریف علوی, و عالم بزرگ و مجاهد شیعى, كه مقام او در بیان حقایق آل محمد و مبانى تشیع, مورد قبول همه است, این است :

و مع ذلك فانه (علیاً) و بنیه, و العلماء من موالیه, كانوا یستعملون الحكمة فى ذكر الوصیة, و نشر النصوص الجلیة...

و بدین گونه شرف الدین, به این حقیقت اشاره مى كند كه خود امام على و دیگر امامان و عالمان شیعه, در مورد یاد كردن حق خلافت و خلافت حق, همواره حكمت را رعایت مى كردند و با به كار بردن فرزانگى و هوش و درایت, در آن باره سخن مى گفتند. مصالح اسلام و مسلمین و مصالح خود حق را در نظر مى گرفتند و هم شرایطى زمانى و مكانى و دیگر مقدمات و مقارناتى را كه رعایت آنها براى نشر حق و تربیت مردم بر پایه مبانى حق لازم است. این حالت در بزرگان معاصر, از جمله خود صاحب (الغدیر) نیز مشاهده مى شد. بنابراین, آیا درست است كه عدهاى اشخاص گوناگون, با صلاحیت و بى صلاحیت, با سواد و بیسواد, وارد به قضایا و غیر وارد و ناآشنا به مسائل زمان و نسل و سیاست دنیاى اسلام, مولف سطحی, روضه خوان و از اینگونه اشخاص, به نام دفاع از امامت و نشر مبادى والاى تشیع و تفهیم مقام ولایت و... وارد معركه شوند و خود را صاحب ولایتى بدانند و از منبر و تالیف استفاده كنند و هیچ حكمتى را در نظر نگیرند... این كارها, جز انحطاط بخشیدن به ذهن دینى جامعه و تبدیل كردن ایدئولوژى عالى تشیع به یك سلسله مسائل از هم گسسته و بى حكمت, هیچ نتیجه ندارد. و چه بسا باعث تزلزل اركان معنویت شود. خدا خود جامعه را از نتایج سوء اعمال دانسته یا ندانسته اینان نگاه دارد.

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
برچسب‌ها: ویژه نامه ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1403

شیخ شحات محمد انور و شروری که حافظ قرآن شد

 

تلاوت قرآن کوتاه ویژه همایش کیفیت بالا

 
 

استاد حامد شاکرنژاد

 

 

موضوعات مرتبط: تلاوتهای ناب
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1403

محمد الیثی - سوره مبارکه حشر
 
 
 گفتگویی جذاب با «شیخ محمود شحات محمد انور»

تلاوت سوره انعام استاد محمود شحات انور

 

 
موضوعات مرتبط: تلاوتهای ناب
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1403

 تلاوت قرآن شیخ محمود شحات انور ۵ دقیقه واقعا موثر و بی نظیر
 
 
 
 ‫شاهکار این سه قاری قرآن را بشنوید و لذت ببرید...‬‎

شاهکار این سه قاری قرآن را بشنوید و لذت ببرید...

 

موضوعات مرتبط: تلاوتهای ناب
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 خرداد 1403

قیمت-انواع-کتاب-قرآن-کریم-کامل،-خرید-قر

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند بخشنده ی مهربان.

«1»الم

الف لام میم.

نکته ها:

* درباره ی حروف مقطّعه،اقوال مختلفی بیان شده است،از جمله:

1.قرآن،معجزه ی الهی از همین حروف الفبا تألیف یافته که در اختیار همه است،اگر می توانید شما نیز از این حروف،کلام معجزه آمیز بیاورید.

2.این حروف،نام همان سوره ای است که در ابتدایش آمده است.

3.این حروف،اشاره به اسم اعظم الهی دارد.[2]

4.این حروف،نوعی سوگند و قسم خداوند است.[3]

 

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 خرداد 1403

«4»وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ

و آنان به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پیش از تو(بر پیامبران)نازل گریده،ایمان دارند و هم آنان به آخرت(نیز)یقین دارند.

نکته ها:

* ابزار شناخت انسان،محدود به حس و عقل نیست،بلکه وحی نیز یکی از راههای شناخت است که متّقین به آن ایمان دارند.انسان در انتخاب راه،بدون راهنما دچار تحیّر و سرگردانی می شود.باید انبیا دست او را بگیرند و با منطق و معجزه و سیره ی عملی خویش، او را به سوی سعادت واقعی راهنمایی کنند.

* از این آیه و دو آیه قبل بدست می آید که خشوع در برابر خداوند متعال(نماز)و داشتن روحیّه ایثار و انفاق و تعاون و حفظ حقوق دیگران و امید به آینده ای روشن و پاداش های بزرگ الهی،از آثار تقواست.

 

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 خرداد 1403

بهشهر ۱۳۳ حافظ کل قرآن کریم دارد

«7»خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَهٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ

خداوند بر دلها و برگوش آنان مهر زده و بر چشمانشان پرده ای است و برای آنان عذابی بزرگ است.

نکته ها:

* مُهر بدبختی که خداوند بر دل کفّار می زند،کیفر لجاجت های آنان است.چنانکه می خوانیم: «یَطْبَعُ اللّهُ عَلی کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبّارٍ» [39]خدا بر دل افراد متکبّر و ستم پیشه،مهر می زند.و در آیه 23 سوره ی جاثیه نیز می خوانیم:خداوند بر دل کسانی که با علم و آگاهی به سراغ هواپرستی می روند مهر می زند.بنابراین مهر الهی نتیجه ی انتخاب بدِ خود انسان است،نه آنکه یک عمل قهری و جبری از طرف خدا باشد.

 

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 خرداد 1403

تفاوت قرآن مجید با قرآن کریم در چیست؟

احاديث جعلى در فضيلت قرائت قرآن

احاديث درباره فضيلت و عظمت قرآن، ثواب و پاداش خواندن قرآن به حدى است كه هر انسان متفكرى را به حيرت و شگفتى وا مى دارد.

از جمله اينكه: رسول خدا (ص) فرمود: «هر كس از قرآن يك حرف بخواند براى او يك حسنه و عمل نيك نوشته مى شود، و براى هر حسنه نيز ده برابر ثواب و پاداش داده خواهد شد. آنگاه رسول خدا افزود: «من نمى گويم «الم» يك حرف است بلكه الف يك حرف و لام حرف ديگر و ميم حرف سوم مى باشد».

 

موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 خرداد 1403

فرق بین قرآن مجید با کریم

دقت و تدبر در معانى قرآن

آيات قرآن مجيد و احاديث صحيح، انسان را به دقت و تدبر در معانى قرآن تشويق فراوان كرده و به تفكر و آشنايى با مقاصد و اهداف عالى قرآن تأكيد و ترغيب نموده است.

خداوند مى فرمايد:

أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها «3» چرا در معانى قرآن دقت و تدبر نمى كنند و يا بر دلهايشان مهرها زده اند؟! در اين آيه عدم دقت در معانى قرآن به شدت مورد توبيخ و ملامت قرار گرفته است.

 

موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 خرداد 1403

تفاوت قران مجید و کریم چیه؟

2 اعجاز قرآن

معناى معجزه شرايط معجزه معجزه شاهد نبوت تناسب در اعجاز قرآن معجزه ادبى قرآن معجزه انسان ساز هماهنگى در قرآن پيشگوئييهاى قرآن معارف عالى در قرآن اعجاز قرآن در تشريع اسرار خلقت در قرآن

معناى معجزه

معجزه از «اعجاز» ريشه گرفته و «اعجاز» در لغت به چند معنى آمده است:

1 از دست رفتن چيزى، مثلا گفته مى شود «اعجزه الامر الفلانى» يعنى فلان چيز از دست وى در رفت.

2 احساس عجز و ناتوانى در ديگرى، مثلا مى گويند «اعجزت زيدا» او را عاجز و ناتوان يافتم.

 

موضوعات مرتبط: شناخت قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 خرداد 1403

11-  تکرار کلمات بی معنی

هدف : تقویت تمرکز در شنیدن .

تعدادی واژه ی بی معنی را پشت سر هم می خوانیم و از دانش آموزان می خواهیم دقت زیادی به خرج دهند و آن ها را تکرار کنند .

12-   پخش صداهای طبیعی

هدف : گوش دادن به صداها و شناخت آن ها .

صداهای متفاوتی چون صدای باد، صدای حیوانات ، خش خش ، سوت ، خواندن آواز ، پاره شدن کاغذ و … را روی نوار کاست ضبط و در کلاس پخش می کنیم . سپس از دانش آموزان می خواهیم با دقت به صداها گوش دهند و نوع آن را مشخص سازند . در مراحل بعدی ، می توانیم چندین صدا پخش کنیم و از آنان بخواهیم پس از شنیدن صداها بگویند چه شنیده اند . همچنین می توانیم از دانش آموزان بخواهیم آن صدا را تقلید کنند .

 

موضوعات مرتبط: تربیت
برچسب‌ها: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 خرداد 1403

چرا آموزش مهارت گوش دادن به کودک اهمیت دارد؟

20-   داستان به هم ریخته

هدف : تنظیم توالی امور از طریق گوش دادن .

داستانی را به صورت چند بخش به هم ریخته برای دانش آموزان تعریف یا از ضبط صوت پخش می کنیم . سپس از دانش آموزان می خواهیم داستان را به طور کامل مرتب و تعریف کنند .

21- گوش کن ، تشخیص بده

هدف : تشخیص زبان گفتاری از زبان رسمی به کمک گوش دادن .

به کمک ضبط صوت ، گونه های متفاوتی از زبان گفتاری و رسمی در کلاس پخش می کنیم . آن گاه دانش آموزان را با تفاوت کاربردهای زبانی و ساختاری آشنا می سازیم . خود معلم نیز می تواند با ارائه ی یک پیام یا مطلب به دو زبان ، دانش آموزان را متوجه این تفاوت سازد .

 

موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 خرداد 1403

تحقیق درباره خدا شناسی و راههای خداشناسی

بسم الله الرحمن الرحیم

درس سوم _ خداشناسى

پیش از ورود در بحث خداشناسى، خوب است به چند نكته توجه كنیم:
1. معرفت و شناخت یك موجود به دو صورت تحقق مى یابد: یكى شناخت شخصى؛ و دیگرى شناخت كلّى. شناخت شخصى در مورد محسوسات به وسیله حواس و در شكل ادراك حسّى، حاصل مى شود و در غیر محسوسات تنها به صورت علم حضورى و شهودى، امكان پذیر است. ولى شناخت كلّى نسبت به همه موجودات به وسیله مفاهیم عقلى، حاصل مى شود و این شناخت در حقیقت، متعلق به ماهیات و عنوانهاى كلیّه موجودات است و بالعرض به افراد و اشخاص، نسبت داده مى شود.
مثلاً آگاهى انسان از خودش؛ (=مَنِ درك كننده) و از نیروهاى درونى و افعال و انفعالات نفسانى مانند:اراده و محبّت خودش، شناختى است شخصى و حضورى؛ و آگاهى وى از رنگهایى كه مى بیند و صداهایى كه مى شنود شناختى است شخصى و حسّى؛ و شناختن حسن و حسین و تقى و نقى به عنوان «انسان»؛ یعنى موجود زنده اى كه داراى قدرت تعقّل و سایر ویژگیهاى انسانى است معرفتى است كلّى كه اصالةً به ماهیت «انسان»؛ تعلّق گرفته و بالعرض به حسن و حسین و... نسبت داده مى شود. و همچنین شناختن «الكتریسته»به عنوان انرژیى كه تبدیل به نور و حرارت مى شود و علّت پیدایش بسیارى از پدیده هاى مادّى مى گردد نیز معرفتى است كلّى كه اصالةً به یك عنوان كلّى تعلّق گرفته و بالعرض به الكتریسته خاصى نسبت داده مى شود.

موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 خرداد 1403


4ـ لفظ «خدا»؛ در زبان فارسى گرچه گفته شده كه مخفّف «خود آ»؛ و تقریباً مرادف با «واجب الوجود»؛ است ولى با توجه به مشابهات آن، مانند: «خداوند»؛ و «كد خدا»؛ مى توان گفت معناى لغوى آن شبیه به معناى «صاحب»؛ و «مالك»؛ است و معنایى كه در عرف از آن فهمیده مى شود نظیر معناى خالق و آفریدگار مى باشد.
امّا در قرآن كریم، شایع ترین تعبیرات در مورد خداى متعال «اله»؛ و «ربّ»؛ است و حتّى در شعار توحید (لا اله الاّ اللّه) از كلمه «اله»؛ استفاده شده، و از این رو مناسب است توضیحى درباره این دو كلمه داده شود:
«اله»؛ بر وزن «فعال»، به معناى «مفعول»، مانند: «كتاب»؛ به معناى «مكتوب»؛ است و معناى لغوى آن «معبود»؛ مى باشد ولى مى توان گفت در «اله»، مانند: بسیارى از مشتّقات، معناى شأنیت و شایستگى، لحاظ شده و از این رو مى توان آن را به «پرستیدنى»؛ یا «شایسته پرستش»؛ ترجمه كرد، و بنابر این، نیازى نیست كه در جمله «لا اله الاّ اللّه»؛ صفت یا متعلّقى تقدیر گرفته شود.

 

موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 28 خرداد 1403

بهترین راه خداشناسی

درس چهارم _ خداشناسى استدلالى، دلیل عقلى بر وجود خدا در قرآن

نخستین مسأله اى كه در بخش خداشناسى، در قرآن مطرح مى شود این است كه آیا در قرآن كریم براى اثبات وجود خدا استدلال شده است یا نه؟ بسیارى از مفسّرین به خصوص كسانى كه قدم در علم كلام نهاده اند آیه هاى زیادى از قرآن را ناظر به اثبات وجود خدا دانسته، مفاد آنها را به صورت برهان هایى درآورده اند كه بازگشت بیشتر آنها به «برهان نظم»؛ است. ـ در برابر ایشان ـ دسته دیگرى از مفسّرین معتقدند كه قرآن كریم وجود خدا را بى نیاز از استدلال دانسته و در صدد اثبات آن برنیامده است و براهان هایى كه دسته اول ادّعا كرده اند یا در مقام اثبات توحید و نفى شرك است یااین كه اساساً به صورت برهان در قرآن نیامده، و این مفسّرین هستند كه پاره اى از بیانات قرآنى را با ضمیمه كردن مقدّمات دیگرى به صورت برهان درآورده اند.

موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1403

قصه حضرت ابراهیم(ع)

حضرت ابراهیم در قرآن

داستان حضرت ابراهیم

نام حضرت ابراهیم علیه السلام و داستانهای مرتبط با آن حضرت در آیات زیر از قرآن کریم آمده است:

سوره بقره، آیه ۱۲۴-۱۳۱ • سوره بقره، آیه ۲۵۸-۲۶۰ • سوره آل عمران، آیه ۹۵-۹۷ • سوره نساء، آیه ۱۲۵ • سوره انعام، آیه ۷۴-۹۰ • سوره انعام، آیه ۱۶۱ • سوره هود، آیه ۶۹-۷۶ • سوره ابراهیم، آیه ۳۵-۴۱ • سوره نحل، آیه ۱۲۰-۱۲۲ • سوره مریم، آیه ۴۱-۵۰ • سوره انبیاء، آیه ۵۱-۷۳ • سوره حج، آیه ۲۶-۳۰ • سوره شعراء، آیه ۶۹-۸۹ • سوره عنکبوت، آیه۲۶ • سوره عنکبوت، آیه ۳۱و۳۲ • سوره احزاب، آیه ۷ • سوره صافات، آیه ۸۳-۱۱۱ • سوره ص، آیه ۴۵-۴۶ • سوره شوری، آیه ۱۳ • سوره زخرف، آیه ۲۸ • سوره ذاریات، آیه ۲۴ تا ۳۷ • سوره نجم، آیه ۳۷ • سوره حدید، آیه ۲۶ • سوره ممتحنه، آیه ۴ • سوره اعلی، آیه ۱۸-۱۹.

 

موضوعات مرتبط: قرآنی
برچسب‌ها: داستان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1403

‫Afshagar افشاگر - داستان حضرت ابراهیم ع 6 نام مبارك حضرت ابراهيم ع در 25  سوره از قرآن کریم حداقل 69 بار تكرارشده است.راجع به اين پيامبر وحالات  گوناگون او قريب195 آيه‬‎

پس از آن که ابراهیم علیه‌السلام از آتش نجات یافت باز هدف خود را تعقیب نموده و شروع به دعوت به دین توحید نمود و عده کمى به وى ایمان آوردند.[۱۲] قرآن کریم از آن جمله حضرت لوط علیه‌السلام و همسر ابراهیم علیه‌السلام (ساره) را اسم مى برد.

ابراهیم علیه‌السلام به دستور خداوند متعال به اتفاق همسرش و لوط و همراهان دیگر از پیروانش به سوى ارض مقدس (فلسطین) هجرت کردند، باشد که در آنجا بدون مزاحمت کسى و دور از اذیت و جفاى قومش به عبادت خداوند مشغول باشد و به دعوت توحیدی خود ادامه دهد.[۱۳]

 

موضوعات مرتبط: قرآنی
برچسب‌ها: داستان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1403

‫روایت ابن‌العبری از داستان حضرت ابراهیم (ع)‬‎

وفات حضرت ابراهیم

مدت زندگانی حضرت ابراهیم علیه السلام را از ۱۷۵ تا ۲۰۰ سال نوشته اند. آن حضرت در مزرعه اش به نام «حبرون» واقع در فلسطین مدفون است که امروزه آن را شهر الخلیل می‌نامند.

 

موضوعات مرتبط: قرآنی
برچسب‌ها: داستان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1403

حضرت اسماعیل(ع) | شبکه دانی

داستان حضرت اسماعیل(ع)

 
حضرت اسماعيل(ع) فرزند بزرگ حضرت ابراهيم(ع) و جدّ اعلاى پيامبر خاتم(ص) و ملقّب به ذبيح اللّه است. هجرت به سرزمین مکه به همراه مادر خود هاجر، به وجود آمدن چشمه زمزم به برکت وی، ذبح کردن وی توسط پدرش و ساخت خانه کعبه از مهمترين رویدادهای زندگانی وی هستند.

 

منبع : کتاب قصه های قرآن؛ زمانی، مصطفی

ولادت اسماعیل علیه السّلام

ابراهیم به اتفاق همسرش ساره و کنیز وی هاجر در حالی که اغنام و حیوانات خود را به همراه می بردند رهسپار فلسطین شدند. آنها با مال و ثروت سرشاری که اندوخته بودند در بین قبیله خود و عده انگشت شماری که به او گرویده بودند، اقامت گزیدند.

 

موضوعات مرتبط: قرآنی
برچسب‌ها: داستان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 27 خرداد 1403

زندگی حضرت اسماعیل,حضرت اسماعیل و چشمه زمزم,ذبح حضرت اسماعیل

صبر و تحمل هاجر

هاجر تسلیم مقدرات پروردگار خویش شد. او خود را به صبر و استقامت بیاراست و از آب و طعامی که به همراه آورده بود استفاده می کرد تا اینکه آب و خوراک او تمام شد و گرسنگی و تشنگی بر مادر و فرزند مستولی گشت.

گرچه هاجر صبر فراوان کرد و در برابر مشیت الهی تسلیم بود اما با اتمام آذوقه و خشکیدن شیر هاجر، مادر نه غذایی داشت که طفل را سیر کند و نه آب و شربتی که گلوی خشک او را تازه نماید. گرسنگی و تشنگی، اسماعیل را رنج می دهد و شیون او بتدریج بیشتر می شود، مرتب فریاد می زند و صدای گریه وی دائم بلند است. مادر آه جانسوز می کشد، و اشکش بر گونه ها جاری است و آرزو می کند، کاش می توانست عطش فرزند خود را با اشک چشمش برطرف سازد و طفل خویش را با آب دیده سیراب کند ولی افسوس که این کار ممکن نبود.

 

موضوعات مرتبط: قرآنی
برچسب‌ها: داستان