کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 945
بازدید دیروز : 91
بازدید هفته : 2023
بازدید ماه : 16135
بازدید کل : 24804
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 تير 1402

عکس نوشته متحرک تبریک عید غدیر

در غدیر چه گذشت؟

 
نویسنده : احمد زمانی
 

واپسین ماههای عمر پیامبر خدا(ص) همانند ابر رحمت از روی سر مردم آن روز می گذشت. آن بزرگوار همراه هزاران میهمان دیگر خانه خدا، که از ضیافت رسمی حضرت حق برمی گشتند، به نزدیکی سرزمین «جحفه » رسید. در آخرین محدوده میقات، جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و اولین پیام رسالت بعد از توحید را، که اهمیتش به اندازه 23 سال رسالت بود، بر پیامبر(ص) ابلاغ کرد تا او برای آخرین بار پیام ولایت (1) را بازگوید و حجت را بر مردم آن روز و نسل های آینده تمام کند. از اینرو در آن جمعه مبارک در سه منزلی میقات جحفه (2) فرمان تجمع حاجیان از بیت برگشته را صادر کرد. بلال اذان نماز را شروع نمود و پیامبر خدا(ص) کلام وحی نازل شده بر خویش را چنین زمزمه کرد:

 

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 تير 1402

عکس نوشته متحرک غدیر

غدیر در قرآن

 
نویسنده : محمد تقی مظفری

آیه تبلیغ و حدیث غدیر:

«یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فمابلغت رسالته والله یعصمک من الناس »(مائده 66)

ای پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان،و اگر این ابلاغ را انجام ندهی، رسالت خود را به طور کامل ابلاغ نکرده ای; و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ می کند.

همه مفسران شیعه معتقدند آیه فوق در غدیر خم درباره نصب علی(ع) نازل شده است و حدود 360 تن از دانشمندان اهل سنت نیزاین مطلب را پذیرفته اند. نامهای برخی از مفسران و مآخذ ومدارک اهل سنت چنین است:

 

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 تير 1402

 

    رخداد غدیر در ذى‏الحجه سال دهم هجرى، تنها یک حادثه تاریخى نیست؛

    غدیر، تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است؛

    نشانه‏اى است از تداوم خط نبوت؛

 

 

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 تير 1402

گیف، تصاویر متحرک عید سعید غدیر خم ویژه تلگرام

هدیه جبرئیل

جلوه گر شد بار دیگر طور سینا در غدیر
ریخت از خمّ ولایت می به مینا در غدیر

رودها با یکدگر پیوست کم کم سیل شد
موج می زد سیل مردم مثل دریا در غدیر

هدیه جبریل بود «الیوم اکملت لکم»
وحی آمد در مبارک باد مولی در غدیر

با وجود فیض «اتممت علیکم نعمتی»
از نزول وحی غوغا بود، غوغا در غدیر

بر سر دست نبی هر کس علی را دید گفت
آفتاب و ماه، زیبا بود، زیبا در غدیر

بر لبش گلواژه «من کنت مولاه» تا نشست
گلبن پاک ولایت شد شکوفا در غدیر

«برکه خورشید» در تاریخ نامی آشناست
شیعه جوشیده است از آن تاریخ، آنجا در غدیر

گرچه در آن لحظه شیرین کسی باور نداشت
می توان انکار دریا کرد حتی در غدیر

باغبان وحی می دانست از روز نخست
عمر کوتاهی است در لبخند گل ها در غدیر

دیده ها در حسرت یک قطره از آن چشمه ماند
این زلال معرفت خشکید آیا در غدیر؟

دل درون سینه ها در تاب و تب بود ای دریغ!
کس نمی داند چه حالی داشت زهرا در غدیر

محمدجواد غفورزاده


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 تير 1402

 



*♥* برکه ای از عشق *♥*
** ویژه نامه عید سعید غدیر *♥*




ولايت و توحيد

قال رسول الله صلی اله علیه و آله و سلم:


ولاية على بن ابى طالب ولاية الله‏ و حبه عبادة الله و اتباعه فريضة الله
‏و اولياؤه اولياء الله و اعداؤه اعداء الله‏ و حربه حرب الله و سلمه سلم الله عز و جل.
رسول خدا که سلام خدا براو وخاندانش بود فرمود:

ولايت على بن ابيطالب(ع) ولايت‏ خداست، دوست داشتن او عبادت خداست،
پيروى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدايند،
جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.

امالى صدوق: 32ص




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1402
 

روش برخورد با ترسهای کودک

ترس انواع مختلفی دارد که بسیاری از افراد در جنبه های مختلف زندگی خود با آن مواجه می شوند. ترس از قرار گرفتن در یک محیط باز، ترس از قرار گرفتن در یک جمع، ترس از قرار گرفتن در محیط تاریک، ترس از برقراری ارتباط با جنس مخالف، ترس از قرار گرفتن در فضایی بسته و تنگ، ترس از سخنرانی در حضور جمع و هزاران ترس دیگر وجود دارند که بسیاری از افراد را در طول زندگی آزار می دهند. ترس تنها مختص بزرگسالان نیست بلکه در کودکان نیز می تواند به طور باورنکردنی وجود داشته باشد.


موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1402
 

ترس کودکان از بلایای طبیعی

نکنه خونه ما هم خراب بشه؟ نکنه مامان منم ...؟ نکنه  بابای منم مثل بابای او بچه ...؟

این روزها خبر غم انگیز زلزله کرمانشاه همه جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است. خواهی نخواهی بچه ها هم در جریان ماجرا قرار می گیرند و ممکن است دچار احساس نا امنی و اضطراب شوند. خوب است در این مورد به چند نکته توجه داشته باشیم:

1. نباید بچه های خردسال پا به پای  بزرگترها پای اخبار نشسته و شاهد ماجرا باشند. 

موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 15 تير 1402

 

 

نشانه های اصلی کودک بیش فعال

بیش فعالی کودکان یکی از  شایع ترین اختلالات مرتبط با دوران کودکی فرد است که احتمال آغاز  آن از سن سه الی چهار سال نسبت به بقیه سن ها  بیشتر است. چهار نشانه عمده در کودکان مبتلا به این اختلال قابل شناسایی است:

  1. اولین نکته مهم در مورد بیش فعالی کودکان این است که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی نمی توانند تا برای مدتی هر چند نه چندان طولانی آرام گرفته و بدون جنب و جوش و تحرک در یک جا بمانند. این کودکان در صورتی که مشغول بازی و یا فعالتی خاص هم نباشند تلاش می کنند  تا با تکان دادن دست و پا و یا ور رفتن با یک شی یا وسیله خاص خود را تخلیه نمایند.
  2. دومین نکته این است که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی توجه مناسبی به اطراف خود ندارند در واقع این به این معناست که اگر آن ها مشغول یک فعالیت و یا یک بازی خاص نیز باشند تنها با یک صدای کوچک حواس پرت شده و در واقع باید گفت که نمی توانند به خوبی تمرکز نمایند. از آن جایی که تمرکز در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بسیار ضعیف است، به همین دلیل این کودکان در آینده و در مدرسه دچار مشکلاتی متعدد خواهند شد و نیاز است تا در مکان هایی مانند کلاس های درس در ردیف های جلویی بشینند تا دانش اموزان دیگر در مقابل دید او نباشند چرا که با کوچکترین تکان خوردنی از سوی دیگران حواس پرت می شوند. برخی از پدر و مادر ها بدون اطلاع از مشکلات  اختلالات بیش فعالی کودک خود، انجام برخی از کارها توسط او را شجاعت می دانند اما باید به این نکته توجه نمود که برخی از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی دست به کارهایی خطرناک و بدون هیچ گونه ترسی می زنند مثلا یک فرد نرمال از قرار گرفتن در لبه یک پرتگاه می ترسد اما ممکن است در مورد کودک بیش فعال هرگز این اتفاق نیفتد.
  3. علاوه بر موارد ذکر شده علائمی دیگر مانند تکلم بیش از حد معمول، تکان دادن اعضای بدن مانند دست و پا در هنگام آرام نشستن، انجام کار های غیر معمول مثل بالا رفتن از درخت، بی قراری و تمایل به حرکت به جای سکون از دیگر علائم مهم این  اختلال هستند

منبع: سایت مرکز مشاوره کودک و نوجوان

موضوعات مرتبط: تربیت
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 14 تير 1402

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی، سال ۱۳۹۷

این زاویه نگاه انسان در درون است که حوادث اجتماعی را بزرگ و مهم ببیند یا کوچک و حقیر. چه بسیار حوادث کوچکی که در اجتماع اتفاق می افتد که فرد در ذهن و نگاه خود آن را بزرگ جلوه می دهد و گاهی مأیوس و افسرده می شود و چه بسیار حوادث بزرگی در جامعه اتفاق می افتد که فرد در ذهن و باور خود آن را کوچک و بی اهمیت تصور می کند. اختلاف انسانها با یکدیگر به همین نوع نگاه آنها به زندگی بستگی دارد. یک نگاه، انسان را با نشاط، مقاوم و متوکل به خداوند می کند و یک نگاه، انسان را ناامید و پژمرده می سازد. انسان باید نوع نگاه خود به زندگی را تربیت کند. اولیاء خدا در مقابل بلاها و ابتلائات زندگی بهترین استفاده ها را می کردند و بهره می بردند.
حادثه کربلا، جزء حوادثی است که ت... 

 

موضوعات مرتبط: اصول عقاید
برچسب‌ها: اصول عقاید
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 14 تير 1402

موضوعات مرتبط: اصول عقاید
برچسب‌ها: اصول عقاید
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 14 تير 1402

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی -

در ابتدای کلام، سخنران به کرامت و سخاوت ائمه معصومین می پردازد و بیان می دارد که ائمه در برابر لطف و احسانی که دیگران در برابر آنها انجام می دهند بسیار کریم و سخاوتمند هستند.
فهم، شناخت و درک دین بسیار کار مشکل و طاقت فرسا و وقت گیر است که انسان باید سالها ممارست کند تا به شناخت کامل برسد اما عمل به دین و رسیدن به قرب خدا کار آسانی است و نتایج پربار و زیادی دارد. گاهی انسان با یک عقیده و فکر خوب و عمل صالح راه بهشت را برای خود هموار و واجب می کند.
در روایتی از امام علی (ع) نقل شده است که سوال و جواب از انسان در بعد از مرگ زمانی شروع می شود که صدای پای تشییع کنندگان می آید و این سوال و جواب خیلی سریع اتفاق می افتد. و خوب است که انسان بعد از تشییع مرده خود، سریع آنجا را ترک نکند.
در اسلام، اعمال و شاه کلیدهایی وجود دارد که اگر انسان آن را به درستی انجام بدهد، برای رسیدن به قرب الهی خیلی کمکش می کنند. یکی از این اعمال نماز است. نماز شاه کلید است. نماز آلودگی های انسان را از بین می برد.
یکی دیگر از شاه کلید های دین اسلام دستگاه سیدالشهداء است که اگر انسانی از این فرصت به خوبی استفاده کند به بالاترین درجات قرب الهی می رسد. زیرا شهادت امام تأثیری بر روی دلهای مسلمانان گذاشته که برای هیچ کدام از امامان دیگر این اتفاق نیفتاده است.
عزادار اصلی در دهه اول محرم ولی و معصوم آن زمان است. در زمان ما عزادار اصلی و کانون عزا امام زمان (عج) است.
از مسلمات شیعه این است که مسلمان با امام خود سنخیت دارد. با حزن امام خود محزون می شود، این حزن و غصه تبدیل به اشک می شود، این اشک نازله از اشک امام زمان است.

 

موضوعات مرتبط: اصول عقاید
برچسب‌ها: اصول عقاید
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 تير 1402

https://www.dindarmani.ir/wp-content/uploads/2020/07/%D8%AC%D8%B2%D8%A13-1-576x1024.jpg

فراز اول: لَا إِکْرَاهَ فیِ الدِّینِ  قَد تَّبَینَ‌َ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیّ‌ِ (256- بقره)

در دین، هیچ اجباری نیست. همانا راه هدایت از گمراهی، کاملاً مشخص و آشکار شده است.

بسیاری با استناد به همین آیه، خود را مجاز به پذیرش و یا عدم پذیرش اصل دین و فروعات آن می‌دانند به این معنا که گمان می‌کنند اجازه دارند اصل دین را بپذیرند یا نپذیرند و یا هر کدام از فروعات دین که مایل به انجامش نبودند را به راحتی کنار گذاشته و از آن بگذرند و جالب‌تر اینکه خیال می‌کنند دیگران هم حق اعتراض به آن‌ها را ندارند؛ نه حق دارند آن‌ها را امر کنند و نه مجازند ایشان را نهی کنند.

 

موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 تير 1402

نکات کلیدی جزء دوم قرآن کریم

1- در سختی، بیماری و تنگدستی شکیبا باشید که این همان نیکوکاری است.(بقره: 177)

2- از مالی که دوست دارید به خویشان، یتیمان و نیازمندان انفاق کنید. (بقره: 177)

3- مرا بخوانید و دعا کنید تا شما را اجابت کنم. (بقره: 186)

4- شایسته است مردان بعد از طلاق به همسر خود وسایل زندگی هدیه دهند. (بقره: 241)

5- به بندگانم وام دهید تا به شما چند برابر باز گردانم. (بقره: 245)

6- خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند. (بقره: 152)

7- نام کسانی که برای خدا در جنگ مردانگی نشان داده اند را زنده نگه دارید. (بقره: 251)

8- بدی ها و خوبی های دیگران را در کنار هم ببینید و منصف باشید. (بقره: 219)

9- در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید. (بقره: 43)

موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 تير 1402

نکات کلیدی جزء اول قرآن کریم

  1. ایمان بیاورید و عمل صالح انجام دهید که پاداشش بهشت است. (بقره: 25)
  2. نیکی کنید که خداوند همه چیز را می بیند. (بقره: 25)
  3. نعمت هایی که به شما داده ام به یاد بیاورید. شت است. (بقره: 40)
  4. نماز را بر پا کنید و زکات دهید. (بقره: 43)
  5. آنچه به مردم می گویید خود نیز عمل کنید. (بقره: 44)
  6. در مشکلات از دو اهرم نماز و شکیبایی یاری بگیرید.(بقره: 45)
  7. آگاه باشید که خداوند از همه امور پنهان و آشکار شما باخبر است. (بقره: 77)
  8. در احکام دین سلیقه ای و انتخابی عمل نکنید. (بقره: 85)
  9. آخرت جاودان را به دنیا نفروشید. (بقره: 86)
 
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن
برچسب‌ها: قرآن شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402

شب های جَز در تهران

 

 
شب های جَز در تهران

حالا که نمی توانیم در فستیوال جز نیواورلئانز شرکت کنیم، در جزکلاب ها به نوای کنترباس و ساکسیفون گوش بسپریم و قهوه بنوشیم و در محله هایی پر از تاریخ موسیقی قدم بزنیم، در عوض می توانیم یک هفته در فرهنگسرای هنر جمع شویم و هر شب اجرای گروه هایی را ببینیم که رگه های کم رنگ یا پررنگ از جز در موسیقی شان دیده می شود؛ گروه هایی که می خواهند جز را بار دیگر در ایران زنده کنند و ورژن ایرانی اش را به گوشمان برسانند.

موسیقی در فرهنگسرای هنر جانی دوباره می گیرد و دوران رکودش را پشت سر می گذارد. در «یک هفته موسیقی معاصر» پنج گروه که موسیقی تلفیقی اجرا می کنند، حضور دارند. این برنامه دیشب با اجرای گروه همایون نصیری و پویا نیک پور شروع شده و تا چهارشنبه سوم مرداد ادامه پیدا می کند. هر شب دو گروه به ترتیب در ساعت ۱۹ و ۲۲ به روی صحنه می روند و در روز آخر سه گروه از ساعت ۱۸ تا پایان شب.

● تنوع ریتمیک

همایون نصیری که تا پیش از این در گروه های مختلف به عنوان نوازنده درامز حضور داشت، حالا سرپرست گروهی است که قرار است در آن ریتم جدی تر گرفته شود. او می گوید؛ «به دنبال تشکیل گروهی بودم که ریتم بتواند جای خود را بیشتر باز کند. با حبیب مفتاح بوشهری نوازنده دمام این گروه را تشکیل دادیم و بعد فکر کردیم که اگر فقط سازهای ضربی را به کار بگیریم، شاید کار یکنواخت شود و برای مخاطب جذابیتش را از دست بدهد، بنابراین چند ساز ملودی هم به ترکیب بندی اضافه کردیم.»در اجرای گروه همایون نصیری که روزهای دوشنبه اول مرداد و چهارشنبه سوم مرداد ساعت ۲۲ برگزار می شود، دارا دارایی گیتاربیس و بابک بروجردی پیانو می زند و بهرام آقاخان و حاجی نیا به عنوان نوازنده مهمان حضور دارند.

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: هنرشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402

آموزش موسیقی برای کودکان

آموزش موسیقی برای کودکان

آموزش موسیقی برای کودکان- این مقاله که بنظر بنده بسیار بسیار جالب و آموزنده هست واقعا فاصله آموزش و شیوه های نوین یادگیری هنر موسیقی که خود علم است در ایران با سایر کشورها چیست؟! شاید در مبحثی جداگانه به این امر بپردازم پس بخوانیم :برنامه آموزشی موسیقی برای كودكان كنسرواتوار موسیقی ویكتوریا، كودكان را از سن ۶ ماهگی برای آموزشی موسیقی می‌پذیرد.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: هنرشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402
 
آهنگ های سرزمین شب

● درباره موسیقی قرون وسطی

مردم اروپا غرب را سرزمین شب و شرق را سرزمین صبح می نامیدند. بنابراین تعریف هرگاه سخن از موسیقی به میان می آید آن را به موسیقی سرزمین شب و یا سرزمین صبح تقسیم بندی می كنند. در اینجا گذری كوتاه بر موسیقی سرزمین شب یا به طور كلی اروپا خواهیم داشت.

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: وبگردی ،موسیقی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402

خط توقیع

خط توقیع یکی از انواع خط خوشنویسی اسلامی است که در زمان خلافت مأمون خلیفه عباسی ابداع و در قرن پنجم هجری کامل گردید. این خط اغلب در امضا به کار می رفته است و به همین دلیل نام توقیع (به معنی امضا) برای آن انتخاب شده است. موارد کاربرد این نوع خط، بیشتر در نوشته های مهم حکومتی و دینی بوده است. این خط از نظر ویژگی های ظاهری با خط های ثلث و رقاع شباهت زیادی دارد.

خط اسلامی توقیع

در خط توقیع، حروف درشت تر و با ضخامت بیشتر نسبت به رقاع هستند و قوس ها نیز انجنای کمتری دارند.

تحول نهایى خط توقیع در قرن چهارم هجرى اتفاق افتاد. احمد بن محمود ملقب به ابن خازن از شاگردان نسل دوم ابن بواب و از مریدان وی، شوکت لازم را به خط توقیع بخشید. در اواخر قرن نهم هجری، نوع درشتى از خط توقیع در ترکیه ابداع شد که موردپسند مردم ترک بود، اما میان عرب ها چندان متداول نگشت.

موضوعات مرتبط: خطاطی
برچسب‌ها: هنرشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402

خط ریحان

خط ریحان از مشتقات خط نسخ شناخته می شود، اما بر اساس شکل حروف و ترکیبات آن به خط محقق نزدیک تر بوده و حتی ظریف تر از آن است. این خط از انواع خط خوشنویسی از ابداعات على ابن عبیدالله ریحانى است و به همین دلیل با نام ریحانى از ان یاد می شود. برخى نیز این خط را به ابن بواب نسبت می دهند، زیرا او براى این خط و زیباسازى آن تلاش هاى شایانى کرده است.

خوشنویسی با خط ریحان

خط محقق و ریحان در اولین نظر مشابه خط ثلث هستند، اما در اصل، تفاوت های بسیار واضحی در شکل حروف آنها وجود دارد.

تا سده های 10 تا 11، خط ریحان برای نوشتن قرآن در بسیاری از کشورهای مسلمان استفاده می شد و مهم ترین دلیل این کاربرد خوانا بودن آن بوده است. شاید به خاطر اینکه این خط باید به آرامی نوشته شود و تبعا زمان بیشتری را نیاز داشت رفته رفته موارد استفاده خود را از دست داد. در هر صورت خط ریحان نسبت به خط محقق مدت زمان بیشتری استفاده شد.

موضوعات مرتبط: خطاطی
برچسب‌ها: هنرشناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 خرداد 1402

خط کوفی

یکی از انواع خط خوشنویسی اسلامی خط کوفی است. دلیل انتخاب نام کوفی برای این خط این است که خط کوفی منسوب به شهر کوفه است و گفته می شود که در آن جا شکل گرفته است.

نخستین نسخه های قرآن با این خط نوشته می شده است، برای همین می توان گفت هم زمان با ظهور اسلام، خط کوفی هم شکل گرفت و قرآن با خط کوفی نوشته شد.

خط کوفی بیشتر شامل خطوط مستقیم و زاویه دار است و کمتر انحنا یا دور در آن به چشم می خورد. اغلب شیوه های نگارش خط کوفی با حرکت های عمودی و افقی ممتد و بلندی همراه است.

خط کوفی

در سده های اولیه ظهور اسلام و در پی نیاز به داشتن خطی زیبا و تمیز که بتوان آن را بدون غلط خواند، خط کوفی مراحل تکامل خود را به سرعت طی کرد. امّا از سدهٔ سوم هجری به بعد با فراگیر شدن خط نسخ و سایر انواع خط خوشنویسی، به تدریج کاربرد خط کوفی کمتر شد تا اینکه پس از سده پنجم هجری تقریباً کنار گذاشته شد و بیشتر کاربرد تزئینی و محدود یافت.

به طور کلی شیوه های نگارش خط کوفی را می توان به دو شاخه بزرگ مغربی و مشرقی تقسیم کرد. خط کوفی مغربی بر اساس سرزمینی که در آن رواج داشته به دسته های قروانی، تونسی، جزائری و سودانی تقسیم می شود. خط کوفی مشرقی نیز به سه دسته اصیل عربی، ایرانی و مختلط قابل تقسیم است. علاوه بر این، خط کوفی را می توان به دو دسته عمده کوفی ساده (محرر) و کوفی تزئینی تقسیم کرد.

خوشنویسی با خط کوفی

 

موضوعات مرتبط: خطاطی
برچسب‌ها: هنرشناسی